vineri, 3 aprilie 2015

Căsuţa rotundă din lut

         Sau casă din ceamur, aşa cum i se mai spune în zona Dobrogei.
         De-a lungul anilor eu am locuit adesea în case făcute din lut şi chiar dacă mai aveau crăpături pe ici pe colo sau chiar dacă le mai cădea tencuiala eu mi-am dorit ca următoarea căsuţă să fie tot din lut, dar făcută cu mai multă grijă astfel încât să nu mai aibă astfel de defecte. De ce din lut?
        *Pentru că în casele din lut este întotdeauna răcoare vara şi cald iarna (în ultima casă, deşi era un singur rând de geamuri la ferestre, iar uşa dinspre exterior nu avea o închidere perfect etanşă, iarna făceam doar 3-4 ore de foc pe zi iar a doua zi casa era caldă).
        *Pentru că niciodată nu am  văzut mucegai, deşi  se întâmpla ca pereţii să mai fie umezi.
        *Pentru că într-o casă din lut nu m-am simţit niciodată ca într-o cutie, aşa cum mă simţeam la bloc.
        *Pentru că aerul din casă nu era niciodată prea uscat sau prea umed.
        *Pentru că se poate modela în orice formă se doreşte.
        *Pentru că pământul este un material brut, uşor de găsit, ce trebuie doar adus aproape.
        *Pentru că o casă din lut stă în picioare multe zeci de ani (la un moment dat am locuit într-o căsuţă construită de străbunicii soţului meu)

         Astfel sunt convinsă că cu multă atenţie la construire se poate locui în condiţii de lux într-o astfel de casă. Apa este un inamic într-adevăr, dar care poate fi ţinut la distanţă (faptul ăsta este însă valabil pentru toate tipurile de case), în rest multe avantaje pentru căsuţele din lut. Aşa că cu mult elan şi bucurie am început şi eu căsuţa din visul meu şi iată ce a ieşit până acum:

    am trasat cercul

    cu escavatorul a fost săpată temelia  

    apoi a fost extras pământul pentru casă din viitorul Lac Verde

    am făcut probe din lut cu adaos de nisip şi am rămas la varianta fără adaos deoarece am văzut că este foarte dură şi mostra fără nisip, deci pământul era de la sine destul de nisipos. Ce şansă! (ar fi fost mult mai costisitor să adaug nisip)

am adus piatra 

şi paiele

am curăţat grinzile

am umplut temelia cu pietre şi...ciment (da ciment, căci nu am găsit materia primă pentru a obţine mortarul roman, adică var brut şi argilă pisată, iar fără un liant rezistent între pietre, nu m-aş fi încumetat să fac temelia)

s-a acoperit temelia cu carton gudronat şi s-a ridicat soclul din piatră de râu iar printre pietre tot ciment am pus
în două zile s-a pus primul strat de lut şi cei trei oameni au continuat tot aşa... vreme de trei săptămâni în condiţii de ploaie aproape zilnică

şi aşa au lucrat lutul, direct pe pămât cu sapele şi apoi călcat cu picioarele goale

                                      grosimea peretului exterior are la bază cam 60 cm


ferestrele cu toc nu ar fi trebuit să le încorporez în zid de la început căci s-au decentrat (dar se vor scoate şi se vor pune la loc cum trebuie)


cele fără toc s-au comportat în majoritate bine, unul singur a crăpat dar se rezolvă uşor, îl voi schimba

                                                                   tot mai sus...

                                                            interior

                                                       în perete viitoare nişe

grinzile

                                                            acoperişul


                                                          şi... aproape gata!

                                                              gata doar prima parte aşa că,

va urma...

2 comentarii:

  1. Casa va fi impartita in camere mai mici sau va fi doar o 'camera' rotunda?Va fi locuinta temporara sau permanenta?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Este împărţită în camere, desigur. Şi da, deja locuim în ea permanent.

      Ștergere